Nu må du igen køre på din motorcykel på vejene

af | mar 3, 2019

Hjem » Blog » Nu må du igen køre på din motorcykel på vejene

Men husk: De fleste skader sker i starten af motorcykelsæsonen, som starter nu.

Snart sætter landets mange motorcyklister sig igen godt til rette i sadlen og griber om styret på deres maskine med de mange hestekræfter. Den 1. marts startede årets motorcykelsæson officielt, og samtidig stiger risikoen for ulykker på vejene markant, viser tal for fra tidligere år. En undersøgelse fra Transport DTU i 2018 viser, at risikoen for at dø eller komme alvorligt til skade i en trafikulykke er mindst 50 gange højere, hvis du griber fat om styret på en motorcykel end rattet i en bil. Årsagen er blandt andet, at mange motorcyklister kører for hurtigt. Samtidig er man som motorcyklist mere udsat end bilister, der er beskyttet af bilens karosseri.

De fleste ulykker sker i starten af sæsonen, viser statistikker fra Forsikring & Pension, og det skyldes især, at motorcyklisterne glemmer, at de er ude af træning efter vinterpausen. Bilisterne har også ofte svært ved at vurdere, hvor hurtigt en motorcykel bevæger sig. Rådet er derfor til alle motorcyklisterne: Tag det roligt og giv ikke din motorcykel for meget gas.

”Bilisterne har kørt på vejene i en lang periode uden motorcyklister omkring dem på vejene. Både dig, der kører på to hjul, og dem, der bevæger sig omkring på fire hjul, skal der for til vænne sig til hinanden igen og vise ekstra agtpågivenhed i trafikken,” siger Berit Møller Lenschow, der ejer Lenschow Erstatningsretten.

Læs mere om trafikulykker.

Ved trafikulykker er der objektivt ansvar. Parternes ansvarsforsikringer skal dække eventuelle skader eller erstatningskrav, hvis der opstår personskader ved et sammenstød.

”Det er altid vigtigt, at din lovpligtige ansvarsforsikring er tegnet og opdateret. Som udsat i trafikken kan det være god ide, samtidig at tegne en ekstra motorcykeldækning på dig som fører. Den dækker dig, hvis du kommer til skade under kørslen, uden at der er andre involveret. I de tilfælde er der nemlig ingen lovpligtig ansvarsforsikring til at dække dine skader,” siger Berit Møller Lenschow.

 

Ekstra udstyr

For at sikre dig endnu bedre mod ulykker på motorcykel, bør du forsyne din motorcykel med ABS. Undersøgelser fra Havarikommissionen og Trafikstyrelsen viser, at motorcykler, der er udstyret med ABS, bremser væsentligt bedre end motorcykler uden. Havarikommissionen råder desuden motorcyklister til at køre med refleksvest eller andet fluorescerende tøj. Du kan også bære en hjelm i en pangfarve.

 

Pas på dig selv og din motorcykel:

  • Overhold hastighedsgrænserne. Dødsulykker med motorcykler skyldes ofte for høj fart, og at andre fejlvurderer, hvor hurtigt du kører.
  • Hold øje med dine medtrafikanter. Og husk, at de kan have svært ved at se dig.
  • Gør dig synlig med refleksvest eller hjelm i pangfarve.
  • Sørg for, at din køreteknik er i orden. Hvis din rutine er rusten, så tag et køreteknisk kursus.

 

Kilde: Rådet for Sikker Trafik

Har du brug for hjælp?

Ring til os på

+45 33 60 87 87

Telefontider

Kl 08:00 til 16:00