En elcykel kan også ramme hårdt med 25 km/t
Elcykler øger risikoen for ulykker med alvorlige skader på de, der involveres, advarer advokat. Alligevel er der ingen lovkrav om ansvarsforsikring, hvis cyklen ikke kan køre over 25 km/t.
Hvis en elcyklist på en elcykel, der skyder en topfart af 25 km/t, kører en fodgænger ned, og fodgængeren kommer alvorligt til skade, skal elcyklistens ansvarsforsikring betale erstatningen til fodgængeren. Hvis altså elcyklisten har tegnet en forsikring, for som loven er i dag, er det ganske frivilligt. Kun elcykler, der kan kører op til 45 km/t er nemlig omfattet af et lovpligtigt krav om ansvarsforsikring, og det kritiserer erstatningsadvokat Berit Møller Lenschow fra Lenschow Erstatningsretten.
”Når man tænker på, at elcykler, der kan køre 25 km/t, også skyder en betydelig fart og kan gøre skade, hvis du rammes af cyklen som fodgænger eller lignende, kan man med rette spørge, om der er taget godt nok højde for forsikringspligten og erstatningspligten, når det gælder denne type cykler i loven. Man godt argumentere for, at også elcykler, der kan køre 25 km/t, skal være ansvarlige på objektivt grundlag og have pligt til at tegne en ansvarsforsikring – præcis som bilister og elcyklister på cykler, der kan kører 45 km/t, skal i dag,” siger Berit Møller Lenschow.
Elcyklerne er populære som aldrig før, og især ældre cyklister får nye muligheder for frisk luft og motion på den elektriske jernhest. Men en cykel med batteri og motor kommer med en højere fart end en cykel, som kun kører på rugbrød. Årsagen til, at der sker ulykker med elcykler er oftest, at andre trafikanter undervurderer den fart, som cyklen kommer med.
I andre tilfælde er elcyklisten, der ikke kan regulere cyklens hastighed. Det viser en rapport fra DTU om sikkerheden i elcyklisme. Ifølge Vejdirektoratet er antallet af trafikdræbte elcyklister stort set uændret fra 2012 med 2 dræbte og til 2015 med 3 dræbte. Flest ældre over 65 år mister livet ved en elcykel-ulykke.
Berit Møller Lenschow opfordrer elcyklister, på de elcykler, der ikke er omfattet af kravet om forsikringspligt, til at tegne en ansvarsforsikring alligevel. Bliver man skyld i en trafikulykke med personskade til følge kan det resultere i en erstatningssag og udgifterne kan hurtigt løbe op i millioner af kroner, hvis den anden trafikant er kommet voldsomt til skade og der er kun den ansvarlige cyklist til at betale, hvis man ikke har tegnet en ansvarsforsikring.
Bekymrende
Siden 1. juli i år har det forsøgsmæssigt også været lovligt at køre med speed pedelec – som er navnet på de ekstra hurtige elcykler – på cykelstierne i Danmark. De kan skyde en fart af 45 km/t, men regeringen har lempet reglerne som led i en forsøgsordning. De hurtige elcykler må derfor køre på cykelstier, og de behøver ikke bære nummerplade mere. Føreren behøver heller ikke kørekort som før, lige som de hurtige elcykler må betjenes fra 15 år. Disse cykler skal dog have en lovpligtig ansvarsforsikring.
”Alle trafikanter, herunder også elcyklister, skal naturligvis overholde færdselsloven, men det er bekymrende, at der ikke er lovkrav om lovpligtig ansvarsforsikring til alle elcykler – uanset cyklernes topfart. Statistikkerne viser, at andre trafikanter kan undervurdere cyklisternes hastighed. Jeg kan kun opfordre til omtanke ved brug for disse hurtige elcykler, og at man sørger for at have sin ansvarsforsikringer i orden – lovpligtigt eller ej,” siger Berit Møller Lenschow.